PlayVerse

Et virtuelt strømmeunivers: en fremtidsrettet prototype der du kan reise til ulike landskaper i et digitalt flerspillermiljø!
Publisert: 14. august 2022

Prototypen PlayVerse ble utviklet som en del av kurset "Design for mediebruk" våren 2022 ved Universitetet i Bergen i samarbeid med TV 2.

Studentene Hans Christian Haakonsen, Helena Graver Arvidsson, Mari Elise Bøe, Martin Lund og Mohamedamin Ayanle Godorhar i dette kurset utviklet en fremtidsrettet prototype for TV 2 Play ved bruk av VR- og AI-teknologi for voksne som regnes som "early adopters".

Pitch video

Verdsetter tid med familien

I innsiktsarbeidet ville studentene undersøke på hvilken måte voksne i kategorien "early adopters" strømmer reality,  både alene og sammen med familie. Fokuset var å identifisere hvilke strømmevaner den teknologiske anlagte brukergruppen har og hvordan strømmetjenestene best kan tilpasses dem. De brukte spørreskjema, semistrukturerte dybdeintervju og blikksporing som metoder, og gjorde deretter en tematisk analyse av dataen de samlet inn. De mest sentrale funnene fra innsiktsarbeidet var blant annet at anbefalinger på enkelte strømmetjenester ikke treffer målgruppens behov, som leder til at de heller søker  til andre steder for å finne relevant innhold. De oppdaget også at flere i denne målgruppen verdsetter tid med familien høyt, men at det ofte er vanskelig å finne noe alle i familien vil se. Basert på resultatene fra innsiktsarbeidet utviklet studentene prototypen PlayVerse.

Et digitalt flerspillermiljø i VR

Med PlayVerse kan du strømme innhold, interagere med venner og utforske ulike landskaper i et digitalt flerspillermiljø! VR-opplevelsen består av seks rom med forskjellige temaer som du kan utforske og strømme innhold i. Du kan sende og motta anbefalinger på innhold fra venner. Du kan også interagere med den virtuelle agenten Charlie og diverse spillobjekter i hvert rom!

Guiden Charlie

Utseende til guiden Charlie. Bilde tatt fra prototypespesifikasjonen.

Charlie er brukerens guide i denne VR-opplevelse. Den kan svare på spørsmål, teleportere brukeren, gi anbefalinger og styre hva som skjer på skjermen etter brukerens kommandoer. Studentene har utviklet Charlie med personlighetstrekk for å tydeliggjøre dens rolle som guide, og er derfor både hjelpsom og tålmodig. 

 

VR-miljøet

Studentene designet VR-miljøet med mål om å opprettholde flyt mellom de ulike rommene slik at brukeren skal føle at man er i den samme verdenen, uavhengig av hvor man befinner seg. Brukeren har også tilgang til en navigasjonsmeny som gjør det mulig å bevege seg mellom rommene. Studentene har i designet valgt å utforme estetiske varierte miljøer framfor virkelighetsnære miljøer. Et av rommene brukerne kan oppholde seg i er et sjørøverskip som er innredet med klassisk sjørøverdekor med papegøyer, skattekister og kanoner. Et annet rom er på en strand med sand, palmer og steiner for å forme et typisk strandmiljø.

Les mer om prosjektet

  • Les innsiktsrapporten her.
  • Les prototypespesifikasjonen her.

Publisert: 14. august 2022
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram